TIPY PRE ZDRAVÉ OČI

Správne osvetlenie, minimalizácia stresu, fyzické aktivity, konzumácia ovocia a zrakové cvičenia vám pomôžu udržať zrak v dobrom stave do vysokého veku.

  • Ak čítate knihu, alebo časopis, noviny, zachovajte vzdialenosť od očí 50 cm. Nestačí len 30 cm, ako sa doteraz odporúčalo. Šošovka a očný sval sa pri čítaní veľmi namáha. Ak sa zmenší odporúčaná vzdialenosť pri čítaní, preťaženie očných svalov a šošovky môže byť oveľa väčšie, až štvornásobne.
  • Ak čítate, pracujete, alebo sledujete televízor, kombinujte osvetlenie. Majte zapnutú lampu zhora, ale aj stolnú lampu. Pretože ak je tma a svieti iba stolná lampa, osvetlený obraz pôsobí na sietnicu ako prepaľujúce sklo. Za následok to má podráždené oči. Mozog ochraňuje sietnicu pred spálením tým, že zvyšuje jej zásobovanie krvou a oči sú potom zbytočne prekrvené a červené. Svetlo stolnej lampy by malo mať 40 wattov a horné osvetlenie 60 – 100 Wattov.
  • Ak máte prácu, ktorá namáha zrak, napríklad pri počítači, treba si robiť pravidelné prestávky. Napríklad každých 20 minút vstať, ísť sa poprechádzať, najlepšie na čerstvý vzduch. Alebo si trochu ponaťahovať ruky a hlavu, čím sa zlepší krvný obeh. Tak sa prekrví aj sietnica a zlepší sa zrak. Ale pôsobí to zdravo aj na mozgovú činnosť.
  • Stres je to, čo škodí celému telu a teda aj očiam. Skúste sa vyvarovať stresu, dlhodobej podráždenosti, smútku a melanchólii. To všetko zvyšuje vnútroočný tlak. Zistilo sa, že ak pri liečení vnútroočného tlaku nezačneme pracovať aj na svojich náladách a neeliminujeme stres, liečenie nie je dostatočne účinné.
  • Rešpektujte pravidlá zdravej výživy, t. j. zachovávajte dostatočný príjem vitamínov, minerálov a vlákniny. Pre naše oči urobíme najlepšie, ak budeme jesť veľa zeleniny a ovocia bohatých na luteín a zeaxantín, ako napríklad papriky, čučoriedky, mango, listová zelenina, špenát, kel, pomaranče, mandarínky alebo vaječný žĺtok.

    Venujte každý deň pár minút zrakovým cvičeniam:

  • Ak je slnečné ráno, skúste sa aspoň na chvíľu uvoľniť a otočiť tvár k slnku. Zatvorte oči a nechajte sietnicu, aby sa v „slnečnom kúpeli“ prekrvila.
  • Skúste aspoň na chvíľu zabudnúť na všetky povinnosti. Zapozerajte sa do prázdna, len tak, aby sa vašim očiam uľavilo a zrak nadobudol novú silu. Stačí 3-4 minúty.
  • Naopak, aj pozeranie do tmy má regeneračný účinok. Skúste si oči prikryť alebo zatvoriť a pozerať do tmy aspoň 2 minúty. Toto cvičenie prináša celkovú regeneráciu očí.
  • Predpažte a vztýčte palce, vytvorte medzi nimi medzeru 3 cm. Pozrite sa na palce a potom sa zamerajte na určitý bod na stene – pred očami by sa vám mal objaviť tretí palec. Cvičenie posilňuje zrakovú ostrosť.

Nikdy neignorujte varovné signály, ktoré upozorňujú, že so zrakom nie je čosi v poriadku: napr. trvalé pálenie a slzenie očí, tlak v očiach, bezdôvodné pobolievanie hlavy, svetelný veniec okolo pouličnej lampy (môže signalizovať sivý alebo zelený zákal). A pozor pri nočnom šoférovaní! Podľa prieskumov každý štvrtý vodič trpí určitou mierou šeroslepoty. Ak sa za tmy cítite priveľmi oslepovaní prichádzajúcimi autami, nedokážete prečítať orientačné tabule alebo zaregistrovať chodcov a cyklistov, patríte k nim aj vy.